Saturday, February 11, 2012

x paham

saya tahu syiria sekarang sedang berperang antara rakyat dan pemimpinnya.

saya keliru, xtahu, xyakin, xpercaya dan pening dengan apa hubungan syiah dan sunni dalam masaalah ini.

sedari dulu saya percaya Hizbullah mempunyai hubungan yang istimewa dengan HAMAS. walaupun dari segi aqidah dan prinsip mereka berbeza, namun mereka sedang menghadapi musuh yang sama (zionis) dan objektif yang sama- memerdekakan al-aqsa dan palestin.

mereka melupakan perselisihan fahaman aqidah di antara mereka. berbeza dengan syiah dan sunni iran dan iraq.

Hizbullah -HAMAS bersependapat dalam banyak perkara terutamanya isu penentangan rejim zionis. Hubungan ini nampak kuat dengan kunjungan dan perbincangan yang kerap di antara kedua belah pihak. ini apa yang saya faham dulu2.

tapi hari ini, saya terkejut bila mendengar kisah hizbullah itu membantu rejim syiria membantai rakyatnya. saya pause sekejap. saya tak mahu percaya dan xmahu tak percaya. saya tak tahu. soal ini memerlukan bukti yang kukuh.

tak mungkin hamas bodoh untuk bekerjasama dengan pertubuhan yang ingin membunuh ahlinya.

tak mungkin juga hizbullah bekerjasama dengan hamas untuk membunuh ahlinya.


hizbullah pernah bersikap proaktif dlm mempertahankan palestin.

masa ramai pemimpin negara Islam membatu, hizbullah lah yang muncul memberi tangan. dimata saya, hizbullah dihadapan.


saya xtahu dan ingin tahu.

No comments:

Post a Comment