Friday, February 3, 2012

Revolusi tanah arab

Revolusi tanah Arab kian berakhir. Kejatuhan rejim diktator yang selalu melakukan penindasan dilihat sebagai satu kejayaan besar buat masyarakat islam. Hari ini, mesir menjadi pusat pandang dalam pemerintahan. Ramai berharap agar Negara inilah yang bakal menerajui kepimpinan islam di atas muka bumi kelak.

Generasi yang lahir dalam tekanan talah bangkit merebut kembali kemerdekaan dan kehormatannya. Darah yang mengalir tidak sia-sia. Benarlah, barangsiapa yang melakukan kezaliman niscaya akan merasakan balasan dan kehancurannya

وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ

“Dan rancangan jahat mereka akan hancur”. (Fathir:10)

وَلا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلا بِأَهْلِهِ

“Rancangan yang jahat itu tidak akan menimpa selain orang yang merencanakannya sendiri”. (Fathir:43)

Seperti baru tersedar, rakyat mesir menyedari merekalah pemilik keputusan. Kebangkitan ini bergerak meliputi jiwa. Anak muda mula menunjukkan potensi dalam menuju pembangunan. Sebagaimana yang telah kita lihat dalam pelbagai peristiwa dan kejadian pada beberapa bulan ini.

Sedarlah semua bahawa penindasan, pemaksaan dan kediktatoran akan hancur. Bezanya cuma cepat atau lambat. Sesungguhnya masa kemerdekaan, demokrasi dan keadilan pasti akan datang. Kerena itu, negara yang penuh kezaliman hanyalah sebentar. Hakikatnya, al-haq dan keadilan akan tetap lestari hingga hari kiamat.

Kekalutan dan kebuntuan telah terjadi pada masyarakat Arab. Ini kerana regim sebelumnya telah melakukan begitu banyak pemborosan dan mengekang kehendak rakyat. Meremehkan nilai-nilai kemanusiaan, pelanggaran hak yang berleluasa, kehancuran loyaliti dan komitmen bangsa serta tertutupnya kebebasan berekspresi dan berpartisipasi dalam pemerintahan Negara.

Kehidupan rakyat Mesir diatur supaya sesuai dengan undang-undang darurat dan hukum militer selama berpuluh-puluh tahun lamanya. Rakyat ditangkap sewenang-wenangnya tanpa alasan yang munasabah. Hukum dijatuh secara zalim. Hak mereka dirampas dihadapan pengadilan penuh korupsi.

Kondisi hidup mereka merosot. Ekonomi dan cara hidup sosial juga turut rosak. Sebahagian besar rakyat mesir hidup dibawah garis kemiskinan. Mudah kata, mereka menjadi miskin secara disengaja. Kelaparan yang disengaja.

lebih teruk lagi, maraknya pengangguran di serata negari. Korupsi bermaharajalela. Wang rakyat disalah guna. Memamg semuanya sengaja supaya rakyatnya sibuk untuk meneruskan hidup dan membuat mereka terlupa dari melakukan tugas yang utama.

Meskipun dalam kondisi demikian, dengan kurnia Allah dan berkat persatuan dan kekuatan barisannya, regim ini akhirnya jatuh.

“Sebenarya Kami melontarkan yang hak kepada yang batil lalu yang hak itu menghancurkannya, Maka dengan serta merta yang batil itu lenyap. dan kecelakaanlah bagimu disebabkan kamu mensifati (Allah dengan sifat-sifat yang tidak layak bagi-Nya)”. (Al-Anbiya:18)


Rakyat inginkan kemerdekaan. Mereka mahu negara yang demokrasi. Negara yang mematuhi prinsip kewarganegaraan, hukum, kebebasan dan kesama rataan.

Merekaa inginkan pengalihan kuasa secara damai melalui system pilihanraya. Menghormati hak asasi manusia. Mereka ingin contribute dalam membangun negara mereka sendiri dan meningkatkan status, diiringi dengan keperluan untuk mempromosikan budaya akhlak, toleransi dan saling menghormati antara semua bangsa .

Ini adalah tuntutan masyarakat dan kewajiban pemerintah. Biar siapa pun dia, inilah satu-satunya jalan untuk keluar dari krisis dan mewujudkan keamanan.


Inilah tugas dan tanggungjawab yang telah Allah berikan kepada pemerintah.Semua manusia akan disoal dihadapan allah atas pertanggungjawapan mereka. kerana itu para pemegang amanah ini hendaklah melakukan semaksimum mungkin untuk mencapai hal ini.

Umat hari ini sedang mencari orang yang mampu mempertahankan agamanya, menjaga dan membela negerinya, mempertahankan keamanan dalam negerinya dan menghormati keputusan pengadilan. Juga tidak angkuh dalam memerintah.

Telah diceritakan bahawa darah para syuhada adalah akar bagi kehendak rakyat. Inilah baja untuk pohon kebebasan. Kerana itu, jangan diremehkan kehendak rakyat. Berjuanglah untuk mereka, bergeraklah dalam kerangka kerja, dan jangan sampai ada satu sudut pun yang tidak berusaha. Inilah kelompok yang berani berenang melawan arus.

Marilah kita semua bersaing dalam rangka bagaimana untuk bangkit di negara kita Malaysia. Marilah kita semua bekerja sama dalam memajukan dan meningkatkan negera secara adil dan mulia, jauh dari pertempuran tercela yang melukai dada dan bergerak seiring dengan kemajuan.

Marilah kita tunjukkan kepada Allah dan kepada bangsa kita, sebagai ungkapan rasa cinta secara nyata kepadanya melalui langkah-langkah praktis menuju kemajuan yang nyata untuk mengembalikan posisi kita ditengah umat.

Sederlah semua bahawa kehendak umat sangatlah berharga. Oleh itu semua orang hendaklah menghormati dan tidak menganggap enteng untuk bergerak maju di negara kita.

No comments:

Post a Comment