Tuesday, February 21, 2012

Ramai orang berkongsi link mengenai keadaan Syria. Saya baca. saya lihat gambar2nya. Gambar orang yang disiat kulit muka. Gambar yang pecah rahang mulut. Gambar yang terburai isi perut.

Mata tak mampu menatap.

Nyawa rakyat Syria dicengkam. Rakyat diseksa oleh tentera. Kerajaannya menggila dan tak terkawal. Dunia hanya melihat dari jauh. Hanya Russia dan china datang membantu. Membantu dalam membantai. Us, arab dan eropah tak mampu mencari jalan. Berjuta nyawa menjadi korban.

As, eropah dan israeil telah mengubah kedudukan mereka. Kononnya ingin mereformasi regim. Dan sekarang mereka menuntut supaya basher assad meletak jawatan. mungkin usaha untuk menjamin kepentingan di rantau ini. Kuasa barat dan Israel bukanlah penonton pasif. Mereka cuba muncul sebagai hero. Mereka sudah hero di Iraq. Lalu apa? Terbelakah Iraq?

Seperti ada satu kuasa besar baru sedang dibina dari timur tengah- cina dan Russia. Ini Perkara yang patut dibimbangkan.

Tapi yang pasti rejim bashar patut dihentikan.
Ini adalah fakta; tiada akal yang boleh menerima pemerintahan kejam. zalim. Bashar al Assad perlu ditangkap dan diadili. rekod2nya mengerikan. Basher asad ini gila!

Di Homs, Hama dan seluruh Syria, orang awam dibunuh setiap hari, orang-orang dihina dan diseksa. Hati kita boleh menangis, tetapi keberanian kita telah gagal.

Kita umat islam yang gagal.


No comments:

Post a Comment