Wednesday, February 15, 2012

Deru cinta intifadah (3)


~Dari masjid semuanya bermula.

Petang itu zaid bertemu sahabat baiknya, ali solah. Ali anak bangsawan, si penulis sajak nizar solah. Karya nizar solah tersebar ke seluruh dunia. Karya kemasyarakatan terutamanya perihal yang berlaku di palestin menarik minat dunia untuk mengikutinya.

Ali mencampak surat khabar ‘times’ ke meja. “media barat sedang mula meniupkan api pergaduhan diantara cristian dan islam. Mereka tidak suka dengan tazkirah dan rapat umum yang dilakukan di masjid2.”

“ye, aku tahu. Kita teruskan dengan strategi kita. Terus menggunakan pembesar2 suara di masjid untuk menaikkan semangat2 penduduk. Jangan gentar melawan Israel. Malam ini kumpulkan semua sahabat2 kita. Kita perlu merancang operasi. Serang mereka dan jangan undur.”


Operasi jihad bermula.

Semakin hari, semakin bertambah operasi gerila menentang tentera Israel. Pada mulanya ia bermula dari tindakan perseorangan, tapi akhirnya meningkat membentuk gerakan. pihak berkuasa Israel mula terhidu wujudnya satu pertubuhan bersenjata islam.

Gerakan bawah tanah mula menyusur. Nisbah operasi bertambah dari sehari ke sehari. Objectif penubuhan: melemahkan ketenteraan yahudi dan memaksa rakyatnya keluar dari bumi palestin.

Dengan bijaknya Israel telah mencipta satu propaganda mengkaburkan dunia. Israel sengaja mencipta statistic kematian orang awam yahudi. pihak berkuasa Israel mendedahkan pemusatan operasi palestin dengan menembak curi askar2 atau orang perseorangan Israel yg berjalan sendiri. Israel menamakannya sebagai isu pertubuhan jihad islam. Dengan berleluasanya berita tersebut, 20 orang islam telah ditangkap rambang. Antaranya ialah doctor fathi abdul aziz, bekas doctor di hospital matla di al-quds.

Tasnim berlari laju sambil memegang surat khabar.

“Abang, abang. Tengok ni. Bank lukmi Israel kene bom. Pejabat awam dan mahkamah tentera di gaza juga kene bom. Kawan2 abang ke yang buat ni?” tanya tasnim sambil terbeliak matanya.

Zaid segera bangun mencapai akhbar ditangan tasnim. Bulat biji matanya membaca sisipan akhbar tersebut. Nafasnya berombak. Marah.

kita telah difitnah. Bisiknya dalam hati.

Israel sengaja mencipta helah supaya mendapat sympati dunia untuk mebenarkan mereka terus menyerang kita.

****

“ya, memang aku yang rancang semuanya. Sudah terlalu banyak aku menyaksikan saudara maraku diseksa di depan mataku. Kejam. Aku dah x sanggup lagi. mereka sewenang – wenangnya membunuh ahli keluarga kita. Tapi kita masih berusaha melawan tentera mereka sahaja. Orang awam kita di bunuh, diseksa dengan kejam. Memang sengaja aku buat sebagai amaran kepada musuh tentang tindakan2 terhadap orang awam yang tidak bersenjata, kerana tindakan sedemikian akan menerima tindak balas yang serupa.”

Zaid tunduk. Kata-kata ali solah itu benar belaka. Selama ini Israel telah membunuh ramai saudaranya. Tapi mereka masih lagi berpegang pada prinsip jangan dicederakan orang awam yang tak bersalah. Sebenarnya dalam hati zaid juga merasakan, semua yahudi itu salah. Rakyat awamnya juga salah. Mereka bersorak melihat kekejaman yang berlaku ke atas palestin.

Hati siapa yang tidak kering. Kalau hendak dinisbahkan kematian rakyat yahudi dalam letupan itu tetap tak mampu menandingi beribu nyawa palestin yang telah mati.

“baik. Mari kita lancarkan serangan. Ini amaran keras kita untuk Israel. Jika mereka terus menerus menjalankan tindakan menahan kumpulan orang2 awam kita yang tidak bersenjata dan orang2 yang tak berdosa, kita tidak akan lagi terikat dengan undang2 yang telah kita patuhi sebelum ini. (menyerang sasaran tentera sahaja).

Sahir Ibrahim kharusah,

Itaf alyam,

Sulaiman Mustafa zuhairi,

Nor shams,

Namamu dalam kenangan. Pejuang berani mati yang sanggup meletupkan diri sendiri untuk melawan musuh. Semoga Allah merahmatimu disana.

1 comment:

  1. congrate....
    keep on writing....i'll de the one reading it ..

    ReplyDelete