Tuesday, February 7, 2012

Debate

Seorang kawan minta saya jadi speaker dlm debate contest. I really appreciate that. Tapi krn ada beberapa hal yang tak dapat dielakkan saya terpaksa tolak.

Terkenang zaman sekolah dulu. Walaupun saya seorang debator. But honestly I don’t like to participate in any debate in real life. Dalam pertandingan saya rasa ia sebuah permainan. but in real life, debating can spark the fire of anger. Jika ada seorang sedang rancak memberitahu pendapatnya, saya lebih suka diam. senyum dan angguk. Bila diminta nasihat baru saya respon. Selagi ia sebuah pendapat saya lebih suka dia berfikir sendiri tanpa berhujah panjang lebar. Cukup sekadar bagitahu saya pula berlainan pendapat.

Tapi jika ia sebuah kefahaman yang silap, saya akan cuba membetulkannya. Hanya bila dia sudah selesai memberitahu pandangannya. Jika dia mahu dengar, saya akan teruskan bicara. Tapi untuk saya bertegang leher, saya pun tidak suka.

Senyum sinis dari saya adalah tanda protest. Dalam hati : “eh, dah la tu. Malas pulak aku nak dengar.” ha ha



p/s: sy suka pertukaran idea. Tapi dalil hadith atau al-quran saja yang mampu buat sy terima. Syukur ayah saya mempunyai banyak buah dalil untuk mematahkan saya.

Sebab itu sampai sekarang, saya anti mendengar ceramah orang umno. Mereka lebih suka berdalil dgn akal/pendapat sendiri berbanding dari quran dan sunnah. Saya xnak apa yang kamu rasa. Saya nak apa yang nabi kata.

No comments:

Post a Comment