Thursday, February 2, 2012

Bahariya

Perjalanan yang panjang. Melintasi padang pasir selama 5 jam. Otak terasa lapang. Memang ini yang aku cari. Jauh dari manusia yang berbulu di mata ini.

Tiba2 pandangan yang cerah menjadi hitam. Aku x pasti. Kenapa tiba-tiba pasirnya berwarna hitam. Saat ini aku kagum. Aku menoleh sahabat dikiri untuk meluahkan kekaguman ini. “Aiiii tidur pulak budak ni. Rugi giler ko x tengok padang pasir yang putih tibe2 berubah hitam.”

Pasir gelap seperti terbakar.

Jarang aku bercakap dengan diri sendiri sepanjang hari. Tapi inilah hari ini. Temanku adalah diriku.

Aku tak tahu orang lain nampak atau tidak. tapi aku dapat lihat seakan kalimah Allah di setiap lurahan gunung pasir. Taajub.

Aku melintas lagi bukit2 yang memuji-Mu.

Subhanallah. Aku x pasti, tapi batunya seperti disusun. Azim.

Langit mulai menghitam. Seperti sedang marah. padang pasir yang luas xnampak apa di hujung. Aku melelapkan mata. Dalam usaha untuk terlena, tiba2 bas melintasI deretan pohon kurma. Hah? Kebun kurma di tengah gurun?

Subhanallah. Bagaimana mungkin di gurun seluas lautan ini tiba2 ada sebidang kawasan ditumbuhi pohon kurma. Taajub lagi.

Bas terus berjalan. Sebiji rumah mula kelihatan. 2 biji. 3 biji. Akhirnya bas mula memasuki penempatan. Dalam hati aku masih ada gusar. Bagaimana penduduk disini boleh hidup? Aku x faham. Aku xtahu.

Akhirnya bas ini berhenti di depan tasik. Seluas mata memandang. Allah…Allah… ini rupanya disebalik tanda tanya. Sungguh,engkau maha mencipa sesuatu di luar logic akal manusia. Oasis.

Dan matahari pun bersembunyi. Membawa bersama cahaya pergi. Ya allah, indahnya langitmu.

Malam.

Angin dingin yang mencucuk ke tulang menjentik hatiku. Bagaimana orang kampung ini hidup,mandi, berwudhuk tanpa air panas? Rumah usang beratap pelepah kurma xmungkin ada pemanas air didalamnya. Aku? sehari gas habis sudah mampu membuat hidup menjadi miserable.

Rupanya Allah sediakan sebuah kolam air panas untuk mereka. Subhanallah. Allah maha teliti dalam menjaga hambanya.

Azan magrib berkumandang. Tapi kenapa masih ada yang berendam di kolam ini sehingga senja. Tidak berganjak untk menyambu seruan-nya. Benarlah manusia mudah leka.

Hari 2.

Hari ini aku melintas padang pasir lagi. Bezanya padang ini berbatu. Cantik2 bentuk batunya. Ada bentuk cendawan. Ada bentuk payung. Ada juga bentuk burung. Sudahlah besar, cantik pulak tu. Waaaaah… Azim lagi.

Malam ini tidurku berbantalkan pasir yg dialas toto dan beratapkan kain kanvas. Senang kata, aku tidur dalam kemah.

Malam yang sangat sejuk. Aku x pernah rasa sesejuk begini seumur hidup aku. waima ke gunung Sinai sekalipun aku masih mampu bertahan. Tapi bukan di gurun ini!!!

Aku kena frostbite. Jari tangan xboleh genggam. Sikit lagi nak menangis. Tapi sebab aku tahu menangis tidak boleh mengelokkan jari yang sakit. Maka aku melompat-lompat supaya badan aku panas. Kemudian aku tidur.

Subuh berjemaah. Kemudian bertasbih melihat matahari naik. Melihat indahnya ciptaanMu tak bertepi. Aku tak tahu apa perasaan ini. Sebak, kagum mungkin rasa kerdil. Asyik melayan perasaan hingga terlupa nak ambil camera.

Tapi aku tahu, apa yang dilihat oleh mata ini xsama seperti yang dicapture oleh camera. Aku biarkan camera di kemah. Kalau camera DSLR mungkin aku xakan tinggalkan di kemah.

Aku berjalan menuju matahari. Ahhhh…aku x mampu menulis apa yang kurasa di kertas. Mata melihat, hati merasai. Azim. Ya Allah, benarlah engkau maha luas.

Sepanjang perjalannan, banyak persoalan yang tiada jawapan. Dari kejauhan aku melihat gunung ganang yang tinggi.

Dalam hatiku terdetik. Tinggalkan aku disini. Aku belum puas melihat kebesaranmu. Awan-mu. Langit-mu. Gunung-mu. Ya Allah…. Cantik giler!

Hati tertanya, ada apa di balik awan. Seluas mata memandang, setenang hati yang merasa. Kekalkan ketenangan ini dihatiku yaAllah.

Bunyi kicauan burung apakah ini? Mana datang burung kat tengah padang pasir? Oh…rupanya bunyi pintu jip. Tapi ia betul2 meggembirakan aku. Sudahlah mata rasa asyik melihat, telinga juga terasa indah mendengar. Perfect combination. haha..lawak.

Apakan daya, aku harus pulang. Ada tanggungjawab yang belum selesai. Selamat tinggal bahariya. Satu hari nanti aku akan kembali.

Mansurah, i'm home.

No comments:

Post a Comment