Sunday, November 20, 2011

kempen politik

Saya mempunyai konflik tiada tempat asal. Tidak boleh kata berasal dari Melaka kerana lahir di perak. Tidak boleh kata anak Terengganu kerana menetap di Melaka. Tidak boleh kata asal n9 juga kerana ibu lahir di singapura. Akhirnya saya jarang dapat apa2 bantuan yang dikeluarkan oleh mana2 negeri. Baik duit kecemerlangan sewaktu zaman sekolah atau duit zakat pengajian sewaktu di university. Sedangkan saya layak dan tergolong dalam asnaf yang berhak. Dan sekarang, bila nak isi borang zakat negeri banyak sangat peraturan2 yang xmelayakkan saya isi borang tu. Bukan xlayak dapat duit. Tapi tak layak isi borang.

Yang paling saya kecewa adalah pegawai2 yang bekerja tidak mahu mendengar apa2 alasan. Katanya hanya yang cukup syarat shj dapat. Jadi sekarang, apa status saya? Bila saya isi maklumat lain dari yang benar, mereka kata duit tu xsah. Haram hukumnya. - ini hanya sebuah keluhan perasaan dan persoalan bagi siapa yang sangat berpegang pada prinsip ‘siapa tak jujur isi borang zakat hukumnya haram”!

Teringat masa zaman sekolah. Saya bersekolah di Terengganu. Sekitar tahun 1999 ( around PRU 11), segelintir rakyat Terengganu mewah makan wang ihsan. Padahal itu duit royalty kerajaan negeri yang salah cara pengagihan.

Saya bersekolah menengah di sekolah agama rakyat. Dan sekolah itu berjiran dengan sekolah pusat. Bila wang ihsan diagihkan, sekolah kebangsaan pusat itu tiba2 berubah wajah. Pagar batunya yang masih elok diperbaharui. Dinding2 sekolah dicat dengan warna pink. Pondok jaga ditukar baru. Tanam pokok bunga banyak2 dalam sekolah. Atap tempat parking kereta juga baru. Tapi sekolah kami…….

Pagar dawai berwarna hijau yang berlubang dan senget itu tunggu masa untuk rebah. Agaknya kalau ditiup angin kencang sikit alamatnya sekolah kami tidak berpagar. Segan sangat dengan budak skolah sebelah. Macam orang kaya dengan oang miskan rasanya. Dan sebab tu x pelik, budak2 sekolah agama rakyat tertamanya dr Terengganu dan Kelantan, ramai yang faham dan mengikuti aliran politik sewaktu di bangku sekolah lagi. sebab kami menjadi bahan mainan politik.

Masa sekolah rendah ramai kawan2 saya dapat basikal baru. Padahal diorang dah ada basikal. Saya yang xda basikal ni xdapat pun. Hmmm..xpelah. itu saya xkisah. Mungkin saya memang xlayak kot untuk dapat waktu tu. Waktu tu memang boleh nampaklah dalam kampung saya kejap2 nampak orang repair atap, cat rumah, pasang garaj dll. Sebab dapat duit bantuan.

Satu hari, pergi kerumah seorang kawan. Rumahnya dhaif, usang. Lampu bilik pun pakai lampu tungsten. Tengok keadaan rumah saya kira layak sangat dia dapat duit bantuan.tapi, dalam rumah tersergam indah satu set hi-fi yang besar dan gempaq. Sebesar dinding rumah, penuh dengan cd2 hindustan, korea dan sebaginya. Terkedu sekejap. Apa yang terlintas di kepala saya sewaktu darjah 6 itu ialah, inilah salahnya kalau duit bantuan itu tidak digunakan dengan betul. Main tabur je mcm tu. Mereka claim nak betulkan atap bocor, tapi lain yang mereka buat.

Budak2 skolah menegah pula dapat rm100. Ramai yang buat beli handphone. Siapa yang silap?

Itu cerita saya.

Hari ini kecoh semula pasal duit bantuan rm100 yang diberi oleh kerajaan. Seriesly kempen politik. Apakah kewajaran pemimpin Umno dilibatkan sama dalam pengagihan wang tersebut sedangkan pihak sekolah mempunyai cukup guru dan kaki tangan untuk mengelolakan agihan wang tersebut. sepatutnya duit itu diserahkan sepenuhnya kepada pihak sekolah kalau benar niat untuk membantu pelajar.

RM100 untuk setiap pelajar. Kalau begitulah pengagihannya, kesannya tiada apa cuma mengkelabukan mata sahaja. tekanan hidup masyarakat tetap juga xdapat diatasi. saya lebih inginkan tindakan yang jujur dari kerajaan untuk menurunkan harga barangan keperluan utama bagi menstabilkan ekonomi.

p/s~ kesian adik2ku yang bersekolah agama. mereka xdapat. knp? sbb sekolah2 agama rata2 bukan sekolah kerajaan.

1 comment:

  1. Lebih kuranglah. Minta kat N9, walaupun dah menetap sini lebih 5 tahun, ayah pun asal sini. Macam2 alasan diberi. Kita tak kisah kalau wang zakat semua dah dihabiskan pada yang lebih layak, tapi dengan cara pengurusannya, susah nak bersangka baik yang kuota tu dah dipenuhkan sampai disusah2kan. Kita pun takde la lapar sangat kat duit zakat tu. Cuma terfikir kerenah birokrasi ni, kot2 yang minta tu memang orang yang memerlukan. Macam mana diorg nak jawab nanti...

    ReplyDelete