Saturday, November 26, 2011

ikhwan muslimin

Exam terpaksa dipostpone kerana pilihanraya. ini memberi peluang saya memahami sikap pihak yang ingin saya fahami. persoalan yang menjadi tanda tanya saya selama seminggu. Mengapa Ikhwan Muslimin mengambil sikap lepas tangan?

Bukan lepas tangan tapi merancang dalam pemerhatian. IM memerhati dan menimbang tara antara logic dan perasaan menurut kaedah syarei. Menolak jauh dasar kepentingan peribadi. Inilah yang merungkai persoalan saya, mengapa ikhwan tidak turut berdemonstrasi akhir-akhir ini. Berikut adalah jawapan dari kalam pimpinan IM atas persoalan tadi:

1. Para pemuda terpengaruh dan marah dengan tindakan keras polis dan militer terhadap para demonstrasi sehingga mereka turun ke Tahrir Square bagi membela nasib mereka.

2. Bertindak keras terhadap polis juga merupakan sebuah kesalahan dan pelanggaran.

3. Kalau IM ikut serta dalam demonstrasi tersebut, bimbang kekerasan, kerusuhan dan kematian jiwa semakin bertambah. Hal ini bercanggah dengan tujuan revolusi 25 Januari.

4. Kalau benar IM mementingkan kepentingan peribadi, maka pasti IM akan ikut serta dalam demonstrasi di Tahrir untuk meraih simpati dan undi. Tetapi, IM lebih memilih tidak bergabung meskipun dikritik pelabagai pihak.

5. IM ingin pilihanraya berjalan lancar pada tarikh yang telah disepakati bukan karena berkepentingan terhadap kerusi di Parlimen, tetapi, kerana pilihanraya merupakan langkah awal dalam proses demokrasi untuk menentukan kelengkapan sebuah negara (Parlimen, Undang-undang, Pemerintahan, Presiden) juga perpindahan pemerintahan dari Militer kepada pemerintahan sebenar dalam waktu yang segera.

6. IM telah mengeluarkan kenyataan rasmi yang menjelaskan sikap-sikap mereka dan telah disebarkan keseluruh media. Kenyataan itu adalah:

• bersepakat untuk menghentikan kekerasan dan pembunuhan dari pihak militer dan menjadikan Tahrir Square aman.
• para demonstrasi mendapat perlindungan Undang-Undang untuk melakukan demonstrasi damai yang tidak merosakkan harta awam.
• Inginkan penjelasan tentang proses pelaksanaan Pilihanraya Parlimen dan berjalan pada tarikh yang telah disepakati.
• Menerima pengunduran diri Isham Syaraf.

Maka saya faham dan saya bersetuju. Teruskan langkahmu wahai para pejuang.

No comments:

Post a Comment