Thursday, November 17, 2011

1 Malaysia shop

1st thing. Puas saya fikir. Apa faedah yang mereka dapat. Saya sudah banyak mendengar mengenai kumpulan yang mendesak supaya AUKU dimansuhkan. Tapi sungguh menjadi tanda tanya apabila saya mendengarada puak2 yang sangat ingin mengekalkan AUKU. Again. Apa faedah yang mereka dapat??

Utusan terus menjadi utusan. AUKU dirujuk sebagai akta yang menjaga akademik pelajar. What??? Sejak bila AUKU berfungsi sebagai menjaga akademik pelajar? @_@

2nd things. Baru2 in saya terbaca kisah kedai 1 malaysia. Wah. Namanya begitu majmuk. Hmmm… harap2nya pekerja kedai tu memang masyarakat majmuk la. Bukan orang melayu dari jadi jaga, kaunter hingga tukang sapu. Tiba2 tokey orang cina. Harapnya bukan begitu.

Menarik tentang kedai 1 malaysia ni, diwar2kan rakyat akan mendapat keuntungan melalui pengurangan kos keatas 250 jenis barang. Kerajaan cakap bole dapat 40% lebih murah dari kedai biasa. Wah! Memang best. Kerajaan memang prihatin.

TETAPI, tiba2 berbunyilah kisah kontroversi disebalik kedai 1 malaysia ini. Saya hanya copy paste

“Contohnya seperti yang dibawakan oleh Nurul Izzah Anwar, Dr Dzulkefly Ahmad dan Tony Phua menunjukkan bahawa harga di KR1M tidaklah semurah seperti yang diwar-warkan. Antaranya harga peluntur didapati lebih mahal 60sen berbanding dengan pasaraya lain. Beliau juga memberikan senarai 23 jenis barangan yang dikatakan dari KR1M itu tidak semuanya murah, malah ada yang lebih mahal daripada pasaraya-pasaraya lain. Itu belum termasuk lagi dengan rungutan pengguna yang mengatakan barangan KR1M berkualiti rendah”

Dan begitu jugalah yang disebut oleh rakan2 dan sanak sedara saya di Malaysia yang x dapat saya copy paste disini. Adakah ini satu lagi projek serampang 2 mata kerajaan? Saya harap kisah ini hanyalah rekaan. Saya hanya mahu hidup yang tenang.

No comments:

Post a Comment