Tuesday, March 29, 2011

Jika ini rupanya, apa lagi yang kita harapkan?


Di Malaysia , dinamik politik selalu berubah. Tidak pernah static. Berita baru setiap hari. Jika kisahnya menjaga kebajikan rakyat tidak mengapa. Tapi ada juga kisah keji yang disiarkan. Praktiknya politik di Malaysia adalah kotor dan penuh dengan penipuan. Pelbagai manipulasi di sebalik kaca tv. Semua yang tersiar dalam berita Malaysia berat sebelah. Jika kisah itu mempunyai side story, ia akan diputar belit sehingga masyarakat teralih kepada kisah yang lain.

Terasa mual dengan kisah porno sang menteri. Kisah Rogol, liwat, zina, perempuan simpanan, lelaki simpanan, gay, pondan. .Lepas satu, satu. Kes yang dulu tak pernah selesai. Timbul pulak isu yang baru. Fitnah jadi sebati. Tak takut lagi hukum Allah. Masyarakat yang lurus bendul pening. Yang kurang bijak telan saja. lalu melebel, politik itu kotor.


Politik jadi kotor sebab ideology yang berkepentingan. Selagimana menguntungkan sesuatu pihak, tidak kira apa cara untuk medapatkannya. Hukum hakam tolak tepi. Kisah aib dibuka. Yang Allah buka sedaya upaya ditutup. Yang haram jadi halal. Yang halal jadi haram. Orang baik dicelakakan, orang tercela pula disanjung-sanjung.

Persepsi negatif terhadap politik menimbulkan impak yang bukan kecil. Lalu terlahir golongan anti politik. Mereka mahu bermasyarakat. Mereka mahu bawa islam. Mereka mahu amal maaruf nahi mungkar. Tapi mereka tidak mahu politik. Inilah namanya pemikiran secular. Lahir dari kemalasan otak untuk berfikir. Mengasingkan politik dari kehidupan sama seperti mengasigkan politik dari agama. Sebab hidup kita kerana agama. Politik tanpa nilai agama seolah-olah ia hanya sekadar urusan dunia. Sedangkan islam tertegak di bumi Madinah atas tiket politik.

Inilah bahasa politik Malaysia. Bila tiba pilihanraya, kisah karut peribadi akan dicanang-canangkan. Sengaja ia disiarkan, supaya rakyat teralih kepada kisah tersebut daripada memikirkan soal pilihanraya yang akan menjelma. Supaya rakyat tertutup telinga dari mendengar kisah rasuh yang berlaku. Supaya rakyat terlupa sekejap untuk menuntut keadilan.

Untuk rekod, wajah kotor politik Malaysia bukan baru. Kisah mati kerana politik bermula sejak 1969 lagi apabila Samad Gol dari Kelantan mati kena kapak kecik di kepalanya. Ibrahim Libya di Memali dibunuh dengan kejam bersama pengikutnya. Dan peristiwa berdarah Lubok Merbau semasa PRK di sana. Ibrahim Libya dikatakan pengganas, Samad Gol dikatakan terlalu berpengaruh manakala di Lubok Merbau petugas PAS dibelasah dengan teruk. Kisah zina Anwar Ibrahim telah mula sejak tahun 1998 lagi. Tapi tiada keadilan dalam kisah-kisah ini. Ia terhenti begitu saja. Kerana jika terdedah kebenarannya, pihak yang berkepentingan akan dibuang. Lalu mereka berusaha sebaik cara menutupnya. Akhirnya terlipat dalam sejarah Semua ini dikaitkan dengan parti yang tidak bersetuju dengan pemerintah.

Sedangkan kisah Altantuya pun tak tahu mana hujung pangkalnya. Senyap sesenyap senyapnya.

Jadi benarkah politik itu kotor? Asalnya ia tidak kotor. Tapi ia jadi kotor oleh tangan-tangan yang kotor. Jangan kita biarkan ia terus kotor. Bagaiman islam mahu bangkit diatas jalan yang kotor. Mari kita bersihkannya kembali. Dekatkan kembali politik pada agama. Kalau bukan kita yang faham dengan kesuciannya yang membela, lantas takkan lah orang yang tiada agama pula menyambutnya.

Kita sekarang berada di zaman perubahan kuasa politik. Saya percaya akan positive evolution dimana semua hal akan berubah di dunia ini. Change is the only one that is certain. Tugas kita adalah memastikan bahwa perubahan itu adalah perubahan positif. Perubahan yang membawa manfaat baik untuk diri kita dan orang lain. Mari kita gerakkan roda perubahan ke arah kebaikan yang membangun demi masa depan kita semua, anak cucu kita dan semua orang yang tidak mampu membela dirinya sendiri.


Kalau inilah wajah politik rakyat Malaysia, apa yang kita harapkan untuk masa depan generasi akan datang?


Kauthar Hassan.

No comments:

Post a Comment