Friday, March 11, 2011

Pilihan raya tidak adil punca Hosni Mubarak ditolak. Lalu bagaimana pula dengan Ikatan Mahasiswa Anak Melaka Mesir (IMAM)??

Faktor utama kejatuhan regim Hosni Mubarak di Mesir sebab rakyat menolak pilihanraya yang penuh dusta.

Setiap kali pilihanraya, pihak pemerintah sentiasa mendapat kemenangan luarbiasa sedangkan hak sebenar rakyat dalam proses itu dinafikan.

lalu bagaimana dengan IMAM? Meskipun dalam bentuk berbeza, keresahan anak-anak Melaka berkait perkara yang sama di negara mesir. Ini bukan perkara remeh.

Kami, anak-anak Melaka sedar dan cuba mengikuti dengan faham tuntutan yang ingin dibawa oleh IMAM. Tetapi banyak persoalan kami tidak dijawab. Suara kami tidak depedulikan. Kami mahu mereka yang terlibat dalam organisasi menjelaskan secara terang. Supaya kami tidak dipermainkan dengan pelbagai kesangsian dalam persatuan ini.

Kami boleh terima mana-mana persatuan. Kami boleh terima siapa yang mengetuai persatuan. Kami boleh terima siapa kalah, siapa menang. Tapi kami tidak mahu kompromi dalam organisasi yang berat sebelah. Tiada pemilihan dibuat. Tahu-tahu kami sudah mempunyai kepimpinan.

Jika perkara ini dibiarkan, kelak organisasi IMAM akan sentiasa dipegang oleh individu-individu yang berkepentingan sahaja. Suara anak-anak Melaka tidak akan dilayan.

Dari perkara paling asas, penubuhan IMAM atas kewujudan BKKIMM hingga kini terus menjadi persoalan. Sungguh kami tidak faham. Berapa banyak yang kami perlu sertai sebenarnya???

Penubuhan persatuan kebajikan IMAM ini sangat pelik dan aneh. Kerana kami diketuai oleh adik-adik yang baru tiba ke Mesir. bukan hendak mempertikaikan kemampuan mereka. Tapi kami anak-anak Melaka ini bagai satu keluarga. Punya senioriti dalam kepimpinan. Mana mungkin adik-adik tahun 1 lebih arif dengan kehidupan disini berbanding abang-abang tahun 4, 5 dan 6.

Malang dan mengejutkan, IMAM terus ditubuhkan walaupun tidak mendapat persetujuan anak-anak Melaka. Lebih mengelirukan BKKIMM pula ditolak keberadaanya.

Semua anak-anak Melaka harus menjadi ahli IMAM. Jika tidak, adakah kebajikan kami tidak akan dijaga?

Lebih teruk, semua pemegang TAPEIM diwajibkan menyertai persatuan ini. Kami pelajar perubatan tiada masa untuk menyertai pelabagai persatuan. Persatuan yang sedia ada sudah terlalu banyak dan tidak mampu kami ikuti. Apatah lagi persatuan rumah negeri yang berpusat di Cairo. Lagi susah untuk pelajar-pelajar cawangan untuk melibatkan diri didalamnya.

Disini saya simpulkan;

Kami mempertikaikan kenapa IMAM ditubuhkan sedangkan BKKIMM sudah ada. Berikan kami sebab kenapa kami perlu menolak BKKIMM yang telah lama membantu kebajikan kami lalu berpaling tadah kepada IMAM?

Kami juga memprtikaikan tentang pemilihan organisasi IMAM. Jika ini persatuan kami, maka tolong hargai suara kami.

Yang menuntut keadilan,

Kauthar Hassan.

Mansurah.

1 comment: