Saturday, April 23, 2011

Jangan jadi keldai

Imam Syafei berkata: “ Siapa yang tidak pernah marah dia adalah keldai. Dan siapa yang tidak memadamkan api kemarahnnya adalah syaitan”

Menarik. Imam Syafei menyifatkan seseorang itu boleh menjadi dua perwatakan dengan marah. Samada seperti keldai, atau seperti setan. Maka, kawal rasa marah.

Kali pertama mendengar, saya pun tak tahu. Apa sifat keldai yang dimaksudkan. Walaupun di Mesir ini keldainya bersepah. Tapi saya sendiri tak pernah tertarik untuk untuk menilik seekor keldai.

Sampailah pagi tadi, saya mulai perasan. Ada seorang budak menunggang keldai. Keldai itu kecil, tapi barang yang dibawa sangatlah banyak. Macam nak patah tulang keldai. Budak itu pula, pada mataku pukul dengan kuat untuk suruh keldai bergerak. Maka saya fahamlah. Keldai itu sifatnya sabar, patuh dan akur. Dalam erti kata lain,bodoh.

Sifat itulah yang Imam Syafei cuba tunjukkan. Jika manusia itu tidak ada rasa sensitif, sejuk macam timun (cold as cucumber), maka dia tidak ubah seperti keldai.

Manakala jika seseorang itu mempunyai sifat yang melampau ketika marah, dia tidak ubah seperti setan. Maka, besederhana dalam marah. Tahan diri dari marah itu yang terbaik.

Rasa marah itu bukan masaalah. Itu normal. Tiada orang yang tak pernah marah dalam dunia. Melainkan dia tak betul. Kita semua dilahirkan dengan pelbagai rasa; sayang, takut, marah, geram. Semua rasa itu adalah anugerah. Tapi ia boleh jadi terkutuk jika perasaan marah itu teransang pada alasan yang salah dan diarahkan pada sasaran yang salah. Rasa marah boleh membawa ke syurga apabila hadir sabar. Tapi menolak ke neraka apabila hilang sabar.

Marah membawa banyak keburukan. Buruk pada diri, buruk juga pada orang lain. Maka tahanlah rasa marah. Seseorang yang gagah perkasa dan handal bukan hanya yang mampu beradu tenaga, bahkan juga orang yang mampu menahan marah. Benar marah itu perlu dihindar dari seorang mukmin, tapi Allah izinkan bila rasa itu didorong oleh perasaan mahu membela kebenaran kerana Allah. Namun mestilah menurut cara hikmah dan batas yang dibenarkan. Jika kita perlu marah, maka janganlah ditahan. Marahlah bila islam dihina! Marahlah bila kehormatan dicabul! Marahlah bila hak dipijak!

Jangan jadi keldai!


Kauthar Hassan.

No comments:

Post a Comment