Tuesday, May 31, 2011


Tadi usrah. Seorang sahabat bertanya. “ saya tak tahu kenapa saya jadi doctor. Jujurnya saya takde hati nak jadi doctor. Saya ambik medic sebab nak jaga hati mak ayah. Saya lebih minat bidang lain. Dan saya tak rase saya boleh menyumbang apa2 kepada islam dengan menjad doctor. Ayah saya doctor. Abang saya doctor. Kekangan masa mereka x memampukan mereka untuk berdakwah kepada masyarakat. Dalam masa 3minit bertemu pesakit, apa saja la yang boleh disampaikan. Saya boleh kata, saya pergi kelas sekarang pun sebab saya xnak allah murka. Allah dah tetapkan saya disini. Kerajaan dah tanggung saya untuk belajar. Saya perlu balik ke Malaysia untuk membantu masyarakat. Maka saya perlu berada disini"...luah seorang sahabat. Dihujung kata terkesan nada akur dalam paksa.

Saya diam… berfikir. Persoalan yang bukan remeh. Kerana ia menyebabkan seseorang hilang semangat dan tak tahu tujuan utama berada di sini. Kita disini bukan sekadar mahu mendapat sebuah ijazah.

Saya cuba berkongsi.

"Sebab tujuan awak belum cukup kuat. Sebab itu awak mudah lemah semangat".

"Ye…saya tahu. Sebab mak ayah. Sepatutnya saya kena buat lillahitaala. Sebenaranya setiap kali belajar saya dah cuba betulkan nat saya. Setiap kali tu jugaklah saya berdoa. Sengaja saya belajar kerana Allah taala. Tapi…. Saya tak tahu. Bagaimana saya boleh menyumbang jika saya seorang doctor. Saya hanya akan masuk dalam system yang menekan. Saya tahu, sebab keluarga sya keluarga doctor. Mereka tertekan. Saya xnak hidup macam tu"…

"Apa yang saya boleh kata… Sebelum kita berjaya, kita memang akan diuji. Kita jangan meletakkan pengakhiran carier kita terlalu singkat. Sebenarnya, kita belum berjaya walaupun kita dah jadi doctor. Dan kejayaan itu bukan dapat dicapai dalam masa yang singkat. Mungkin bukan 2-3 tahun lagi. mungkin bukan 5-6 tahun lagi. tapi mungkin selepas 20-30 tahun lagi.

Kenapa saya nak jadi doctor?

Sebab, saya nak nama. Saya nak kuasa. Saya nak duit.

Kenapa saya nak nama? Sebab saya xnak islam dipandang hina. saya nak orang tahu ummat islam adalah ummat yang hebat. saya nak bila saya bercakap, orang boleh dengar. Bukan nya orang ramai mencemuh” kau siapa nak cakap berdegar2?” . bagaimana saja kalau saya seorang tukang sapu sampah. Xde siapa yang sudi mendengar. Sedangkan saya ingin mengajak masyarakat kembali pada yang Esa. Maka saya perlu jadi orang yang dipandang tinggi.

Zaman sekarang duit itu adalah kuasa. Kenapa saya nak duit? Sebab saya nak meletakkan kembali islam ditempatnya. Saya nak isalam kembali menguasai dunia. Umumnya begitu. Praktikalnya begini.

Saya mahu..

1. menjadi pakar oncologist – buka pusat rawatan cancer islam.

2. buka sekolah rendah, menengah, university islam.

3. buka rumah anak2 yatim islam.

4. buka kedai kek ( sebab minat – dan saya akan francaiskan ke seluruh Negara – keuntungannya untuk islam)

5. mewujudkan pakatan penyumbang ekonomi islam. (saya akan mulakan dengan berpakat sesama doctor2 keluaran mesir)

6. membeli seberapa banyak jet pejuang,peluru, pistol atau apa saja alatan perang untuk diinfakkan pada pejuang2 islam di palestin.

7. menginfakkan sejumlah duit kepada pemikir islam. Gunalah duit itu untuk mengkaji. Mencipta. Atau mencari perkara2 atau ilmu2 baru demi islam.

Pernah x kita terfikir, kenapa ibnu sina, ar-razi, al-biruni atau ilmuan-ilmuan islam lain tidak terlahir lagi diakhir zaman ini?

Sebab, dulu islam menguasai dunia dari segenap segi. Dari perundangan hingga sosio-kehidupan. Tidak ada masaalah ummat yg berlaku seperti di palestin. Tidak ada masaalah sosial seperti buang anak, berzina, melacur. Tidak ada masaalah korupsi dalam undang2… sebab itu manusia2 pada zaman itu boleh focus dalam bidang masing2. Mereka boleh belajar tanpa perlu memikirkan masaalah lain. Mereka boleh terus mengkaji tanpa perlu terlibat dalam politik. Kerana fardu kifayah telas terangkat dari mereka. Tapi kita berbeza. Kita tidak boleh hanya belajar tanpa peduli masaalah ummat, tanpa terlibat dalam siasah. Kerana fardu kifayah itu masih tergalas di bahu kita. Maka, kita kene kembali semula kapada tujuan menegakkan undang2 islam di Negara kita. Selepas Negara kita, baru berusaha kearah seluruh dunia (khlifah islam). Bila islam tertegak, nescaya akan terlahirlah ibnu sina yang kita harapkan.

Saya tahu cita2 saya ni nampak too theoryitical. Tapi ini yang mengingatkan saya. Kenapa saya perlu belajar. Kenapa saya perlu jadi doctor. Walaupun jauh, tapi x mustahil.

Setelah bercakap panjang lebar, sahabat saya bertanya. "Ya.. saya faham. Tapi tidak semestinya saya perlu jadi doctor untuk buat semua itu."

Betul… awak boleh jadi apa saja… tapi sebab kita sudah berada disini. Ini jalan kita. Maka jangan kita sia-siakan. jika awak mampu ubah, maka ubahlah. Pergi kepada bidang yang awak minati. Tapi, Jika kita tiada pilihan, kenapa kita masih bermain dengan persoalan kenapa aku disini. maka, ubahlah persoalan kepada apa yang aku perlu lakukan hari ini. Untuk islam pada masa akan datang.

Sekarang, awak kena plan. Kemana hidup kita selepas tahun ni, tahun depan, dan tahun2 berikutnya. Akhirnya kita akan mati. Kemana kita selepas mati?"

4 comments:

  1. ligat aku memikirkannya...once we are doctor forever we are doctorate...org lain nk jd doktor xdpt sbb yuran mahal,pendek umur,tak mampu nk tgk darah etc...patient dtg kte bg "nasihat ALLAH yg bg sembuh bukan kte,doktor hanya ikhtiar..ayat cmni pon dah cukup nk buat dia touching dan bertaubat..aku ade satu citer,dia dpt mbbch pastu amik degree engineering sbb mak ayah nk dia jd doktor tp dia xnk nk jd engineer...pastikan belajar sampai dpt subspecialist..bila islam menang kt malaysia,kite dah ade pakar perubatan dlm semua bidang...bangga kan?

    ReplyDelete
  2. bangga2... and u will be my partner to realize my dream. kita akn tubuhkan hospital islam..insyaallah.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete