Friday, January 14, 2011

seni kreatif terhebat

p/s: teks ini mempunyai daya penelitian dan kefahaman yang tinggi. Jika anda seorang yang berfikiran cetek dan tidak suka berfikir, sila abaikan.

Bayangkan anda dalam sebuah syarikat antarabangsa yang moden lagi besar. Jumlahnya ratusan ribu tinggit, indah serta mewah . Manusia berkualit tinggi saja yang bekerja di bawah organisasi ini.

Semua bekerja atas tujuan yang sama. Syarikat ini mempunyai beratus-ratus biji kilang, kemudahan pengeluaran yang sangat canggih, pusat pemerintahan yang hebat, pejabat cawangan yang sistemetik. Anak syarikat yang ramai lagi banyak diseluruh dunia.

Kemudian bayangkan satu cabang dari syarikat ini memberitahu ibu pejabat. Seorang pelanggan mengadu. Dengan segera, pejabat pengurusan pusat menghantar arahan kepada bahagian penyelidikan dan pembangunan untuk mengkaji aduan tersebut. Baik pulih dijalankan segera Produk yang lebih baik dihasilkan . Diiklankan di peringkat antarabangsa – diedar diserata dunia.

Saya cuba merungkai kehebatan syarikat besar lagi maju. Organisasinya tertata di setiap peringkat. Komunikasi disetiap bahagian terarah dan bersistem. Administrator, jurutera, pekerja, pengiklan, pemasaran, pekerja pejabat sehingga tukang sapu sampah semuanya bekerjasama terus-menerus antara satu sama lain. Kejayaan syarikat ini berkadar langsung pada kejayaan komunikasi. Jika gagal komunikasi, maka syarikat hancur.

Sekarang, cuba kalian bayangkan pula syarikat ke-2. Sebuah organisasi yang jauh lebih besar, jauh lebih mewah, jauh lebih canggih, jauh lebih hebat . Jumlah pekerja jauh lebih ramai. Pekerja2nya jauh lebih intelek. Hanya manusia-manusia terbijak di dunia sahaja bekerja disini. Dalam syarikat tersebut, ada berjuta-juta CCTV yang melihat setiap gerak geri pekerja. Setiap pekerja dibekalkan dengan telefon bimbit canggih bagi mudah berhubung antara satu sama lain. Kelajuan pengeluaran syarikat ini jauh lebih baik, lebih pantas dan lebih bersistem. . Produk yang dihasilkan jauh lebih berkualiti. Tiada cacat cela sedikit pun. Sistem komunkasi di syarikat ini dapat menghubungkan setiap individu walaupun mencecah jutaan. Dengan mudah dapat mengenal pasti lokasi di mana mereka berada di seluruh dunia.

Sekarang, cuba anda bayangkan pula, satu lagi syarikat yang ke-3. Berbillion-billion jauh lebih baik dari syarikat kedua tadi.

Tiba-tiba, datang seorang pemuda tampan mengganggu minda kalian.

Dia berkata: syarikat ni wujud secara kebetulan sahaja.

Kewujudan syarikat itu sudahlah sukar untuk dibayangkan. Mungkin juga tidak larat untuk difikirkan. Susah untuk akal menerima. Mana mungkin ada organisasi yang begitu tersusun sehingga tiada satu pun cacat didalam. Memang ia diluar kemampuan manusia untuk mencapainya, tapi sebenarnya, organisasi terbaik yang sukar untuk difikirkan itu memang WUJUD di dunia.

Organisasi apa? Dimana? Milik siapa?

Itulah dia, oraganisasi tubuh manusia. Yang terletak dalam setiap badan indivdu. Kepunyaan pencipta yang tiada tara. Allah yang maha hebat.

*****

Teks ini mempunyai dua tujuan:

Pertama, untuk menunjukkan bahawa teori Darwin yang mempercayai dunia ini tercipta secara kebetulan adalah salah dan tidak berasas.

Kedua, untuk membawa kalian berfikir sejenak tentang ciptaan Allah yang sangat hampir dengan kita.

*****

Kita sedang membaca artikel ini, tapi dalam badan kita berjuta-juta kegiatan sedang berlangsung di dalamnya.

Siapa yang menghitung keperluan cell di setiap bahagian tubuh?

Siapa yang mengarah apa fungsi setiap cell ?

Siapa yang menentu tindakan yang perlu diambil untuk memenuhi keperluan dari setiap cell?

Siapa yang menyampai maklumat pada setiap cell?

Berapakah jumlah darah yang ditapis oleh kidney?

Bagaimana hati mengawal metabolism badan?

Dalam badan kita terdapat satu system komunikasi antara kimia yang dikenali sebagai system hormone. System hormone inilah yang menjadi pelaras kepada berjuta-juta lemon cell dalam badan. Sistem hormon, berkerjasama dengan sistem saraf, memastikan penyelarasan cell dalam badan. System saraf boleh di analogikan seperti sistem mesej yang dihantar melalui internet. Manakala, system hormone dianalogikan kepada sistem surat yang dihantar melalui pos. Lebih lambat, tapi tugasnya sama. Maka kesan berlangsungnya juga lama. Lalu, siapa yang mengawal system hormon.

Ramai orang terasar bila ditanya siapa yang mengawal diri kita?

Jawapan umum, aku yang mengawal diriku. Mungkin benar dari secubit sudut. Contohnya, aku yang tentukan apa yang aku ingin cakap. Aku yang tentukan kemana kaki mahu melangkah. Aku yang tentukan apa yang aku mahu fikir. Aku yang tentukan kerja apa yang tanganku buat. Tapi, jauh dalam badan ada beribu-ribu opersi kimia dan fizik yang berlaku tanpa perlu atau kita mahu. Jadi, siapa sebenarnya yang bertanggungjawab penuh atas diri kita?

Orang yang berkata, aku bertanggungjawab atas diriku, mereka orang yang keliru.

*****

System komunikasi dalam badan kita sangat sempurna. Mungkinkah kesempurnaan ini secara kebetulan?

Mungkinkah sebuah syarikat yang hebat terbentuk secara tiba-tiba?

Mungkinkah sebuah organism yang kompleks terbentuk secara tiba-tiba?

Seperti kata Darwin, hidup terbetuk secara spontan dan terjadi seara kebetulan dari material yang tidak bernyawa.

Namun, melalui kajian sekarang sudah diketahui umum bahawa, cell mempunyai rancangan yang sangat kompleks.

Komunikasi antara hormon dan sel dalam badan sahaja sudah cukup untuk menunjukkan ianya adalah system yang luar biasa.

Teori Darwin menjadikan kebetulan sebagai tuhan. Semua perkara dalam dunia boleh dijelaskan pada logic. Tapi, falsafah dasar Darwin sendiri sudah tidak logic. Mana logic perkara kompleks terbentuk secara kebetulan?

Dan apakah mereka tidak memerhatikan kerajaan langit dan dan bumi dan segala apa yang diciptakan Allah, dan kemungkinan telah dekatnya waktu (kebinasaan) mereka? Lalu berita mana lagi setelah ini yang akan mereka percaya? (al-a’raf : 185)

*****

Ramai orang percaya pada Allah, tapi tidak ramai yang berfikir tentang kehebatan Allah. Sepatutnya, kita perlu sentiasa memerhati tentang keunggulan ciptaan Allah kerana dengan itu kita dapat melihat kemuliaan, kekuatan dan keagungan Tuhan lalu menggerakkan hati untuk bertasbih kepada-Nya.

Apabila kalian menyemak kerumitan keajaiban ini, akal yang cerdas akan berfikir tentang asal-usul kejdian. Kalian membaca, otak kalian bekerja. Operasi yang beribu-ribu ini dikawal oleh hormone. Maka siapa yang mengawal hormone?

Pada titik ini, ada tugas penting yang menjadi incumbent pada seseorang iaitu berfikir.

Segala kejadian di langit dan di bumi ini adalah bukti kewujudan Tuhan. Berfikir adalah satu-satunya cara untuk melihat bukti tersebut.

Fikir tentang ciptaan allah menjadikan kita mernghargaai kekuasannya.Kita jadi dekat dengan allah. Al-Quran sudah jelaskan, keajaiban Allah itu dimana-mana. Dibumi, dilangit, dilaut, didarat, dimana-mana, semua milik Allah. Cuba kalian fikirkan, tentang satu perkara ciptaannya yang tidak ajaib? Bagi saya pensil tidak ajaib. Boleh dijelaskan. Kerana itu ciptaan manusia. Tapi bagaimana dengan pokok?

Dalam kejadian langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, ada tanda-tanda bagi orang-orang dengan kecerdasan: mereka yang mengingati Allah, berdiri, duduk dan berbaring di sisi mereka, dan mencerminkan tentang kejadian langit danbumi [berkata]: "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia Mahasuci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka! .." (Al-Quran, 3: 190-191)

Kalian seorang pelajar perubatan. Kalian mampu memahami sistam badan. Kalian mempunyai akal yang cerdas. Tapi kalian kalian tidak tergerak hati untuk bertasbih. Kerana pemikiran kalian terhanti sebelum menjumpai asal usul system dalam badan. Kalian tersilau dengan kepayahan belajar. Maka kalian seorang yang berfikiran cetek dan lemah tahap pemikiran! Setiap sudut pandang biologi akan berakhir dengan kebuntuan jika tiada kesedaran ianya datang dari Allah.

Sedarlah bahawa, setiap system yang beroperasi dalam badan itu adalah demonstrasi kehebatan Allah. Berfikir tentang keajaiban dalam badan, renungkan bagaimana mereka terjadi.

Jika kalian seorang yang berfikir, kalian akan sedar kejuruteraan yang tidak adil berada dalam badan. Ia seakan dikawal oleh satu kuasa. Itu bukti kewujudan Allah. Sistem hormon itu adalah satu system integrasi yang terdiri dari sub-sistem. Satu bahagian tidak berfungsi, seluruh sistem akan gagal. Maka, sangat jelas, teori evolusi yang berkata sistem ini datang secara kebetulan seperti dongeng lawak jenaka.

Bentuklah antusias dari akal demi mencari Allah dalam hati . Hiduplah dalam perjuangan.

Ditulis oleh,

Kauthar bt Hassan,

Tahun 2 perubatan,

U Mansurah, EG.

No comments:

Post a Comment