Friday, January 14, 2011

kisah cinta sang raja

Bermulanya alkisah....

Mana hud-hud?

Tanya raja Sulaiman.

Tak lama kemudian, burung hud-hud tiba. Membawa bersama statement penting untuk semua jin, manusia dan haiwan.

Tadi aku nampak, ada seorang ratu menyembah matahari. Kaumnya turut menyembah matahari. Syaitan gembira dengan mereka. Mereka tersilau dengan kehebatan cahaya. Sehingga mereka tidak dapat petunjuk. Sedangkan Allah yang keluakan apa di bumi, apa di langit dan Allah lah yang tahu segala perkara sembunyi. Allah lah yang punya arash yang besar.

Aku nak bukti.

“ berkata sulaiman: akan kami lihat, apa kamu benar ataukah kamu termasuk orang-orang yang berdusta. Pergilah membawa suratku ini. Jatuhkan pada mereka . berpalinglah pada mereka. Perhatikan apa yang mereka bicarakan” (an-naml: ayat 27-28)

***

Ratu balqis menawarkan material pada raja Sulaiman. Saja ingin menguji. Apa benar raja sulaiman itu nabi. Atau satu lagi raja biasa. Cuba untuk tunjuk hebat di depannya. Nah… hadapkan segala kemewahan ini pada sulaiman. Titah Balqis pada tenteranya. Tapi raja Sulaiman tolak. Dijemput pula Balqis ke negerinya dengan ancaman, Kalau ratumu tidak datang,aku akan hancurkan kerajaannya.

Balqis gerun jugak dengan ancaman. Berani-berani betul Sulaiman ni mengancam aku. Sebab tiada pilihan, Balqis datang juga. Diiring tujuh puluh komanden perang. Setiap komanden bawa seribu tentera parsi.

Ratu Balqis sangat indah. Pesona tiada tara. Tubuh elok molek menawan. Rupa paras cantik jelita. Jangankan manusia, Jin pun iri hati. Sampai ada yang cemuh “ eleh, badan pendek. Tinggi tak ideal. Betis macam unta” mencemuh kerana dengki . cantiknya ratu Balqis tiada bandingan.

***

Dalam masa yang sama, raja Sulaiman mengarahkan tenteranya mengangkat mahligai ratu Balqis. Sekelip mata, istana bertukar tempat. Berkat doa seorang alim. Istana dibaiki. Istana diperindah. Istana dihias. Lantai diganti dengan kaca. Perabut kayu dan logam diganti dengan logam mulia. Tampak mewah. Nyata mahal. Diluar istana ade kolam. Air mengalir jernih. Ikan-ikan kecil berenang comel.

Ratu saba’ pun tiba. Terkesima. Takjub dia melihat mahligai raja Sulaiman. Hatinya bagai dicengkan keraguan yang menusuk. Tak percaya dengan mata. Mahligai Sulaiman nampak macam istana Balqis. Tapi sangat indah tak macam istana Balqis. Penat dia berfikir. Apa sebenarnya di depan aku ini.

Masuklah dalam istana. Pelawa Sulaiman.

Balqis diam saja. Dia terpaku. Tergamam. Mungkin juga keliru.

“ serupa inikah istanamu?” tanya Sulaiman sebab faham tanda diam itu.

Balqis cuba menyorokkan keraguan dan kekagumannya. Cepat-cepat Balqis angkat kain untuk melangkah masuk. Disangka lantai itu air.

Sulaiman tersenyum. Dengan penuh arif Sulaiman berkata: tenanglah Balqis. Teruskan berjalan. Lantai itu kaca bukan air.

Balqis bertambah kagum. Letih dengan kagum. Akhirnya kagum sampai titik didih. Lalu Balqis tunduk pada kenabian Sulaiman. Akalnya yang jernih mengaku, benar sulaiman itu nabi. Benar Sulaiman raja yang adil. Yang punya pasukan dari manusia, jin dan haiwan. Benar Sulaiman raja yang hebat. Sebab tak mampu fikir, mana mungkin manusia punya kehebatan sebegini, Balqis akur. Allahlah pemilik Sulaiman. Allah yang berkuasa atas segalanya.

Depan Sulaiman, Balqis tunduk. Meluahkan segala isi hati. Jujur dan hina balqis berkata “ sungguh, aku telah menzalmi diriku. Sekarang aku berserah diri bersama Sulaiman pada Allah, tuhan semesta alam. Tulus balqis menuturkan keislamannya. Lalu Sulaiman juga menyunting Balqis sebagai permaisuri hatinya.

The end ……=)

1 comment:

  1. http://taipanqqgood.blogspot.co.id/2018/05/langsung-merokok-saat-buka-puasa-ini.html

    Taipanbiru
    QQTAIPAN .ORG | QQTAIPAN .NET | asiataipan . com |
    -KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
    Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID terbaik nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    1 user ID sudah bisa bermain 8 Permainan.
    BandarQ
    AduQ
    Capsasusun
    Domino99
    Poker
    BandarPoker
    Sakong
    Bandar66

    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • WA: +62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61

    Daftar taipanqq

    Taipanqq

    taipanqq.com

    Agen BandarQ

    Kartu Online

    Taipan1945

    Judi Online

    AgenSakong

    ReplyDelete