Tuesday, January 25, 2011

Saya melayu. Saya peduli tapi saya tidak setuju!

Membaca mengenai isu Ketuanan Melayu. Tiba-tiba saya keliru. Apa kaitan suprimesi melayu dengan Dasar Ekonom Baru? Seperti dua perkara yang bertentang. Tapi rakyat malaysia setuju.

Dasar Ekonomi Baru (DEB) merupakan satu program sosioekonomi di Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Tun Abdul Razak Dato' Hussein. Matlamat tersurat DEB adalah untuk mencapai perpaduan negara dan integrasi nasional dan ia telah digubal dalam konteks strategi serampang dua mata untuk; mengurangkan dan akhirnya membasmi kemiskinan dengan meningkatkan pendapatan dan menambah peluang-peluang pekerjaan untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum; dan mempercepatkan proses penyusunan semula masyarakat Malaysia untuk memperbetulkan ketidak seimbangan ekonomi supaya dapat mengurang dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi . (Wikipedia)

Apa itu Ketuanan Melayu?

Ketuanan Melayu ialah kontrak sosial yang mendakwa bahawa orang Melayu adalah tuan kepada Malaysia. Cina dan India di Malaysia yang dianggap sebagai pendatang, disifatkan terhutang budi kepada orang Melayu kerana kesanggupan dan kesediaan orang Melayu menerima mereka sebagai warganegara Malaysia sebagai prasyarat British memberikan kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu. Sebagai timbal balik kerana kesanggupan dan kesediaan apa yang disifatkan sebagai pengorbanan orang Melayu itu, perlembagaan memberi peruntukan khas kepada orang Melayu dalam bentuk hak istimewa dan ini dimaktubkan di dalam Perlembagaan Malaysia. (Wikipedia)

***

Persoalan: Adakah Ketuanan Melayu dan DEB adalah hal yang sama?


DEB memperjuangkan keseimbangan ekonomi dan perpaduan kaum. Ketuanan melayu memperjuangkan hak-hak melayu sebagai bangsa asal di Malaysia dengan memberi keistimewaan yang lebih kepadanya.

Persoalan2: Dua dasar tersebut bertentang antara satu sama lain. Tapi kenapa rakyat Malaysia boleh bersetuju dngan keduanya?

Kerana kerajaan sentiasa menggunakan retorik yang sama untuk menyokong Ketuanan Melayu dan Dasar Ekonomi Baru. Ini adalah contoh cemerlang fahaman doublethink Orwellian. Iaitu fahaman menerima atau bersetuju bahawa dua perkara itu adalah benar waluapun saling bertentangan. Tapi ia menimbulkan konflik dalam diri seseorang.

ketuanan politik Melayu hanya melambangkan hak dan warisan kedudukan orang Melayu dan sebagai satu jalan bagi pemimpin politik Melayu mengisi hak-hak orang Melayu seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

***

Walaupun jelas bertentang Ketuanan Melayu dan DEB, tapi tak perlu dipertikai sebab kedua-duanya adalah untuk membantu kemajuan ekonomi bangsa melayu . Siapa yang tidak akan bersetuju kalau membantu sesama warga Malaysia? Bukan sebab kita satu Malaysia. Tapi sebab islam itu adil. Siapa yang susah dibantu. Siapa yang senang membantu.

Apa yang jadi pertikaian adalah, perlukah menobatkan satu bangsa berbanding bangsa lain untuk membantu kemajuan bangsa?

Kalau satu bangsa telah didiskriminasi selama berkurun-kurun. Kemudian untuk mengelokkan semula keadaan, kerajaan mendiskriminasi pula bangsa lain. Boleh dapatkah penyelesaian? Tak logik dan tak masuk akal. Sepatutnya semua bangsa di Malaysia perlu diberi lapangan yang sama untuk berjaya.

Masih ingatkah apa itu Dasar Apartheid?

Dasar Apartheid adalah dasar terkutuk, penindasan diperingkat tertinggi dimana hak pribumi dinafikan secara keseluruhannya oleh pendatang, sebagaimana yang pernah berlaku di Afrika Selatan.

Rejim Apartheid adalah kelompok manusia yang tidak berperikemanusiaan, tidak berhati perut. Bangsa peribumi ditindas, dijadikan hamba abdi. Tenaga mereka dikerah keperingkat maksimum. Tapi sumber kekayaan negara dikaut oleh bangsa asing.


Sama juga di Afrika Selatan. Mereka tidak menyelesaikan masalah aparteid dengan cara membuat orang kulit hitam sebagai tuan. Tapi mereka meratakan lapangan bermain dan beri peluang yang sama pada semua bangsa. Hasilnya mereka punya bangsa yang bersatu.

Contoh lain, kita lihat masaalah diskriminasi yang pernah berlaku di Amerika. Bagaimana ia diselesaikan? Dengan cara jadikan orang kulit hitam sebagai bangsa utama amerikakah? Tidak! Penyelesaianya adalah dengan cara membantu memajukan orang kulit hitam. Bina persamaan sesama bangsa. Dana dilebihkan pada orang kulit hitam, terutamanya dari segi pendidikan. Akhirnya orang kulit hitam mampu bangkit malah president Amerika kini adalah orang kulit hitam. Kenapa kita perlu takut orang selain melayu memegang jawatan tertinggi negara? Saya lebih rela bertuankan orang cina islam berbanding orang melayu yang tak faham islam.

Jadi, solusi bagi diskrimansi takkan pernah selesai dengan diskriminasi. Kalau kita nak maju, maka kita usahalah lebih. Tak payah tunggu jadi tuan dulu baru boleh maju. Apa yang perlu sekarang ini adalah bantu bangsa yang perlu. Bukan mengunggulkan bangsa yang tunggul.
Martabat melayu takkan naik dengan hanya nama ketuanan melayu.Untuk apa ketuanan melayu kalau bukan hanya menyemarkkan api perkauman? Cukuplah, bukan bangsa Melayu yang perlu diperjuangkan, tapi agama Islam!

Tak perlu ada bangsa yang tuan kerana Islam itu lebih tuan.


Islam yang perlu dipertuankan. Hiduplah dalam perjuangan.

Ditulis oleh,

Kauthar Hassan.

Hendawi, Mansurah, Eg.

No comments:

Post a Comment