Friday, September 23, 2011

I had a YM conversation with a friend last week. Begitu-begini ceritanya. Termasuklah memberi update mengenai aktiviti beliau sekarang. Katanya begitu sibuk sekali dengan tugasan2 di university.. Katanya makin lama makin mencabar tugas sebagai pelajar. Aku tanya, cabaran yg bagaimana? Die bg contoh. katanya, tak lama lagi die ditugaskan utk sertai community service. Aku tanya, kene buat ape? Tingkah beliau, "entah, aku pon tak tahu. bende nih untuk subjek tambahan[die ade ckp yg khidmat masyarakat itu dinilai untuk credit hours bg subjek berkenaan]. nanti aku pergi je. diorang dh siap2 bg grup. aku kene pegi je kampung tuh. nanti organizer cakap laa kene buat ape"



dah tahun akhir di universiti. nak buat community service pon kene ade orang yg uruskan. ape yg dinilai pon aku tak tahu laaaa. ape yg diorang nak nilai? tengok budak2 itu buat kerja atau tidak? and thats it! kerja yg sudah siap diatur, kemudian siap diberi arahan kena buat ape blablablabla. sume nya disiapkan. those who did IB in their previous college should know about community service very well. yg diberi hanyalah arahan untuk melengkapkan 150 hours in two years time with community service. they have to produce report. the student did everything. starting from proposal, nak buat ape, how to raise fund, plan sendiri apa yg diorang nak buat[bukan hanya menunggu arahan!], siapa yg diorang nak tolong etc. they call it CAS [creativity, action, service]

berbalik kpd university tadi. ape yg diorang nak terapkan kpd student tuh? student buat sekadar nak memenuhi credit hours utk lengkapkan degree, then habis begitu sahaja. mana pergi cita2 nak melahirkan graduan bertaraf dunia? sehinggakan hal sebegitu pon mereka disuap. berkesan ke khidmat masyarakat yg sebegitu rupa?

Bercakap soal khidmat masyarakat. Kerja berpersatuan tu pun adalah khidmat masyarakat. Ahh lama sungguh aku dah x berpersatuan. Maklumlah orang yang perlu kene reseat biasanya hanya akan terperap dlm bilik. Pandang buku. Tapi dalam hati sangat berharap dianugerahkan kebolehan menguruskan kedua-duanya.

Xlama lagi adek2 baru akan sampai. Sebenarnya ikutkan hati manusia biasa, nak saja aku cakap pandai2 korang lah dek. Dulu akak datang pun xde sape pun guide. Boleh je hidup. Takyah risau sangat masalah bahasa. Orang bisu pun boleh hidup kat mesir ni. Cuma hati la kene solid. Ahhh…tapi bukan hati yang solid yang hendak diberi pada adek2 ni. Tapi hati yang ikhlas. Maafkan aku kerana aku manusia biasa. Kadang2 bermain dengan kemalasan. Ok. That’s it. Esok adek2 baru datang, biar aku cover semula masa2 yg telah aku habiskan menjauhkan diri dari masyarakat.



ni, kata2 yang aku copy paste je:
Rasulullah saw membandingkan orang yg buat khidmat masyarakat kepada orang miskin, golongan armalah[ibu tunggal] dan anak yatim sama seperti mujahidin fisabilillah. menerapkan nilai suka menolong orang yg susah itu sangat positif. terutamanya kepada golongan2 berpendidikan. pertolongan tidak semestinya melalui bantuan material semata2. ia boleh jadi bantuan dari segi motivasi, sokongan moral dan sebagainya.



p/s: daripada meeting berejam-rejam baiklah memanjat tangga menolong adek2 baru masuk rumah. Tahun ni kalau boleh aku xnak masuk meeting. So..minta maaf la kalau ade perjumpaan aku terpaksa keluar awal. Sbb duduk dengar org explain panjang2 kadang2 boleh menyebabkan aku sakit kepala.

No comments:

Post a Comment